افضل النصائح الذهبية والدروس لتعلم اللغة الانجليزية باحتراف في 10 ايام

افضل النصائح الذهبية  والدروس لتعلم اللغة الانجليزية باحتراف في 10 ايام


للكثيرين منا يتساوى التحدث بطلاقة بالانجلزية مع تجهيز أطروحة في الفيزياء النووية أو ميكانيكا الكم! بل في الواقع، قد يبرع أحدهم في مجاله التقني أو العسير ونجده يعاني من لغة انجليزية ركيكة أو لكنة تسيطر عليها لغته الأم بشكل محرج!

أما بالنسبة للغات البرمجة المشهورة، فالأمر أسوأ وأمر! فهذه اللغات تشبه الطلاسم والتعويذات وكأنما لا يكفي أنها مكتوبة بالانجليزية، فهي أيضا تتبع قواعد نحو أو تركيب غريبة وصارمة. على الأقل يمكنني التحدث بالانجليزية وإن ارتكبت بعض الأخطاء سيفهمني الطرف الآخر في النهاية؛ لكن مع لغة البرمجة، فتلك الآلة اللعينة ترفض حتى النظر إلى سطر الكود بمجرد وجود حرف زائد أو نقطة ناقصة!
من أين نبدأ إذن؟!


اللغة الانجليزية: مفتاح كل شيء تقريبًا


حسنا البداية، يمكننا بالطبع التجول بين أشهر الموارد المتاحة عالميًا لتعلم اللغة الانجليزية، وسنجد أسماء مرموقة وشهيرة للغاية في هذا المجال مثل LingQ أو Pimsleur  أو  Rosetta Stone أو Livemocha .

قد تفكر في تحميل هذه الكورسات المكثفة والأنيقة والتي يثني عليها الجميع لتعلم اللغة الانجليزية، لكن دعني أقول لك شيئًا: دراسة واستذكار اللغة لن يفيدك في التكلم بهذه اللغة، وإنما قد يفيدك في تحسين مستواك بها!

دراسة اللغة ستفيدك في زيادة حصيلتك اللغوية، في مجال عملك في الحياة سوف تفيدك كثيرا ، أو تصحيح وصقل القواعد النحوية لتركيب جمل سليمة. لكنها لن تفيدك حقًا في تحسين الطريقة التي تتحدث بها، ولن تمنحك أيضًا الثقة التي تفتقدها عندما تنخرط في حوار مع شخص بالانجليزية وتفاجأ بأن حصيلتك اللغوية قد تبخرت تماما بشكل مأساوي جراء التخوف والقلق!

دعنى أخبرك بمفارقة طريفة : الطريقة الوحيدة التي تضمن لك أن تتحدث الانجليزية جيدًا هي أن تفتح فمك وتقول شيئًا! توقف عن ترديد ما تود قوله في عقلك أولًا، وتفنيد كل كلمة ومحاولة اختيار المرادف الأفضل. فقط أنت في حاجة لممارسة التحدث كثيرًا إن لم يكن طيلة الوقت، فاللغة وسيلة للتواصل في المقام الأول، وليست مجرد جدول للنحو أو كتاب للمفردات!

فيما يلي مجموعة من النصائح التي كنت أود لو سميتها بالـ “النصائح الذهبية  لتعلم الانكليزية”،
لو عايز تتعلم لغه بجد خد عندك الخطوات دي  واوعى تبخل على غيرك بيها


 -1 اكتب على كل حاجة في البيت إسمها
يعني ورقة صغيرة وتكتب عليها Bed وتحطها على السرير، ورقة وتكتب عليها Window وتكون على الشباك، وورقة مكتوب عليها Chair وتحطها على الكرسي، وهكذا كل حاجة في البيت اكتب عليها اسمها بالإنجليزي علشان تكون قدامك باستمرار.

2- قراءة الكتب والمجلات.
سواء Online أو تشتري كتب ومجلات باللغة الإنجليزية، القراءة هتنمى عندك الحصيلة اللغوية بشكل كبير، وكمان هتنمي ثقافتك في أكتر من مجال وهتكون قادر انك تتكلم عن المجالات دي بسهولة، وتقدر تبدأ بكتب الأطفال لأنها بتكون أسلوبها بسيط وسهل وهتقدر تفهمها بشكل أسرع.

3 - سجل الكلمات الجديدة.
اشتري مفكرة صغيرة وخليها معاك أو حتى على التليفون بتاعك سجل أي كلمة جديدة تتعلمها وكل ماتكون فاضي اقرأ الكلمات دي علشان تكون فاكرها باستمرار.
4 - اسمع أغاني بالـlyrics
الـlyrics  ده كلمات الأغنية، يعني تسمع الأغنية والكلمات تكون قدامك بحيث تقدر تنمي مهارات الاستماع عندك وكمان هتتعلم النطق الصحيح لكل كلمة.
5 - تبادل اللغة.
في مواقع كتير بتقدم فكرة حلوة أوي وهي إنك تعلم حد تاني لغتك وهو يعلمك لغته، شخص أمريكي مثلا عاوز يتعلم عربي، وانت عاوز تتعلم انجليزي بتقدروا تتبادلوا اللغات من خلال المواقع دي او من خلال الفيس بوك تبحث علي الجروبات  البلاد التي تتحدث الانجليزية مثل امريكا بريطانيا وتحداث الاشخاص اللي علي الجروب وبذالك ستكتسب اللغة باسر وقت
6 - مارس اللغة بشكل مستمر.
الاكتفاء باللى بتتعلمه في الفصل أو بممارسة اللغة مع المدرس وأصدقاء في الفصل فقط ده غير كافي لازم تمارس اللغة بشكل مستمر داخل وخارج الفصل، سواء مع أصحابك على الإنترنت أو تدور على تجمعات تقدر من خلالها تمارس اللغة.
7 - سجل لنفسك.
علشان تقدر تعرف إنت بتنطق صح ولا لا، ومخارج الحروف عندك سليمة ولا فيها مشكلة، هتحتاج إنك تسجل لنفسك وانت بتتكلم علشان تقدر تحسن من نفسك في النطق.
8 - اتعلم الـIdioms.
تَعلم التعبيرات المختلفة الموجودة في اللغة بيساعدك على فهم اللغة بشكل أسرع وبخليك تتجنب سوء فهم بعض الكلمات والمواقف، زي مثلا في الإنجليزي لو سمعت تعبير" Break a leg " ودي مش معناها اكسر رجلك لكن ده تعبير معناه " حظ سعيد "
9 - اكتب بشكل يومي.
كل الكلمات وقواعد الـGrammar اللى اتعلمتها استخدمها بشكل يومي في الكتابة لأن الكتابة هتساعد على تثبيت اللى اتعلمته في دماغك، وكمان هتساعدك على إنك تقيس مستواك وهل انت بتتحسن ولا لا عن طريق مقارنة الحاجات اللى انت بتكتبها ببعضها، وتقدر تخلي المدرس بتاعك أو لو ليك صديق كويس في اللغة يراجع معاك الأخطاء ويصححها ليك.
10 - اتعلم من أخطائك.
سجل كل الأخطاء اللى بتقع فيها بشكل دوري، وارجع ليها باستمرار وده هيساعدك على عدم الوقوع في الأخطاء دي تاني.
11 - ابعد عن ترجمة كل كلمة تقابلك.
أوقات وانت بتقرأ مقالة أو كتاب هتلاقي في بعض الكلمات انت مش عارف معناها، حاول الأول تستنج معناها من سياق الجملة قبل ماتبحث على معنى الكلمة في القاموس، ده هيساعدك انك تتعلم بشكل أسرع وتنجز في الحاجة اللى بتعملها، يعني لو بتقرأ هتخلص أسرع لأنك مش هتضيع وقت في البحث عن معنى



وقبل الختام تفضلو مجموعة من اهم التطبيقات والفيديوهات التي استخدمتها في تعلم اللغة الانجليزية والتي افادتني كثيرا في تعلم هذه اللغة  والتي لو استخدمتها سوف تتقن اللغة الانجليزية باحترف 



اولها القواعد اهم دروس الواقع في اللغة الانجليزية

الحلقة اولي    الحلقة ثانية  

ثاني مقاطع فيديو   تعلم اللغة الانجليزية من خلال اهم المواقف اليومية يتكون من 40 محادثة المحادثة الواحدة 7 دقائق يعني ما يعادل 4 ساعات ونصف ولاكن صدقوني ال 40 محادثة هذه سوف تجعلك محترف في اللغة الانجليزية ممكن ان تسمعهم في يوم واحد او يومين لانها اربعة ساعات فقط 
 الحلقة الاولي      الحلقة الثانية       الحلقة الثالثة  وكملو انتم باقي الحلقات


ثالثا مسلسل تعليمي اكثر من رائع مكون من ثلاثة اجزاء مسلسل  عائلة جونسون  

تحفة واكثر من رائع يعادل ساعة ونصف لان الحلقة نصف ساعة  يجعلك محترف في اللغة 

 الانجليزية الجزاء الاول    الجزاء الثاني   الجزاء الثالث



رابع اهم تطبيقات تعلم اللغة الانجليزية 

اولها تطبيق Duolingo  التطبيق الثاني Learn English

واخيرا نهاية الموضوع  

اتمني ان يكون نال اعجابكم  
وارجو ان تكونو استفدتم منه 

وللمزيد تابعونا علي صفحاتنا الاجتماعية











افضل النصائح الذهبية والدروس لتعلم اللغة الانجليزية باحتراف في 10 ايام Reviewed by AYMAN on مايو 24, 2017 Rating: 5

ليست هناك تعليقات:

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

يتم التشغيل بواسطة Blogger.